Update

Ok, dags att ge er en serios uppdatering.
Bilder tar lite for lang tid att ladda upp har, sa ni far ta er in pa facebook och kolla! Ska lagga upp dom dar inom kort, om denna dator vill samarbeta.

Ar nu i Sydney. Hittade hostel att bo pa (det tog lite tid, mkt var fullbokat pga en stor boxningsmatch + festival + nagon stor koncert i stan samtidigt), dock i Kings Cross - inte varldens charmigaste omrade. Det ar som Sydneys red light district... Bor tack och lov inte mitt i smeten, och pa ett valdigt bra hostel. Lagom stort, schysst folk och en skon atmosfar! Det har varit ett par roliga dagar har i Sydney. Bodde i Bondi Beach en natt ocksa.
Skont med sol, bad och lite surfkultur! Satt och tittade pa surfarna en kvall, stunned and amazed. Vagorna var ganska stora, sa de flesta var riktigt duktiga.
Hade en skon dag pa stranden igar. Jag och Willem, som bor pa samma hostel, vi simmade ganska langt ut till dar surfarna vantade in vagorna. Det var sjukt kul att se pa nara hall nar de tog en vag. Det var ganska spannande ocksa, att dyka under sa stora vagor. De maste varit over 2 meter.
Ser verkligen fram emot att lara mig surfa. Vet inte om Sydney ar basta stallet att lara sig dock, for stora vagor. I princip hela ostkusten har ju surf, sa det ar ju ingen bradska.
Men tar jag mig till Manly Beach med farjan sa kommer jag nog ta en lektion, eller i basta fall hitta nagon som har lust att lara mig gratis!

Oj, har glomt att beratta om Tasmanien. Det var bade underbart och djavulskt. Sag ingen tasmansk djavul dock. De ar ganska svara att se vilda, och jag hade ingen lust att ga pa zoo.
Dock sag jag en del andra djur: wallabies, pelikaner, pingviner, wombats, possums, stingrockor...
De tva sistnamnda sag jag i Freycinet National Park, dar jag taltade med 2 tyska killar, Tim & Martin. Vi var tre i deras 2-mannatalt, sa min stackars ryggsack fick vara utanfor. Jag horde ett ljud utanfor taltet den kvallen, sa jag gick ut for att titta - och saklart satt en stor, fet possum och forsokte komma at maten i min rygga.
Den fick inte vara ifred den natten vill jag lova, men den var intakt morgonen efter, tack och lov.
Sa Hanna, det ar en ganska stryktalig sak du har!
(Och jo, den ar en smuuula liten. Men det beror nog pa att mina kangor tar upp sa stor plats...)

Tasmanien var valdigt vackert. Vilken natur! Horde att det inte ar alltfor olikt Nya Zeeland.
Hojdpunkten var nar jag tog mig uppfor Mt Amos i Freycinet (otrolig utsikt over Wineglass Bay).
Lagvattenmarket var nar jag blev fast i Hobart i 3 dagar, pga att bussen mot Freycinet bara gick 2 ganger i veckan. Dessutom drog jag pa mig nagon storts turistmage, vilket drog ner upplevelsen en smula det ocksa.

Vet inte riktigt hur lange jag kommer stanna i Sydney, far se. Ska bo hos Charlotta nagra dagar, vilket ska bli kul :)
Det ar valdigt dyrt har (speciellt eftersom jul och nyar narmar sig) sa jag tror inte att jag kommer stanna mer an en vecka... Men man ska aldrig saga aldrig.
Sa Virre, har ingen aning om jag ar har nar du kommer. Men forhoppningsvis kommer jag inte vara alltfor langt ifran, sa att du kan ta en buss eller nat... For du kan ju inte aka till andra sidan jorden och bara se Sydney?! ;)

Annars sa flyter resandet pa bra. Jag har blivit battre pa engelska, vilket ar kul! Men for nagon kontig anledning har jag lagt mig till med en amerikansk dialekt. Kanske ar det for att australiensiskan kanns for svar och ful att harma. Men mest troligt ar det nog for alla amerikanska filmer jag sett i mitt liv.
I curse you, Hollywood...

Hade varit kul med lite updates hemifran ocksa! Skriv vad du sysslar med i en liten kommentar vettja! Ni kan inte kommentera for mycket, det ar alltid jattekul att lasa :)

Kram!

Kommentarer
Postat av: Noa

Hejsan Freja.

Hoppas du har det bra.

hoppas du lär dig surfa bra :)

Ha det bra ! :)



kram :)

2009-12-04 @ 12:53:48
Postat av: Lykke

ojoj, långt inlägg.

får väl logga in på facebook för ovanlighetens skull!

akta dig för farliga djur, hehe.

kram

2009-12-06 @ 12:39:34
URL: http://lykkevendelamichaela.blogg.se/
Postat av: Katarzyna

Hej Freja!

It`s Katarzyna calling. Att läsa din blogg är att återvända ibland till min gamla första resa. Visserligen genom Europa men för en tjej från Polen på tidigt 80-tal var det som att ta sig till Tasmanien . Så på nåt sätt vet jag vad du talar om. Ja, det är som din mamma säger, mycket kan hända som t ex att hitta en gammal protes under kunde eller blir omringat av uteliggare som tar hand om dina goda mackor. Hmm, åtminstone tyckte jag att jag gjorde en god järnring även om under utpressning. Men mogen var tom. Om 30 år får du utdelning av dina minnen från resan.

Ta hand om dig tjejen. Akta dig för hajar och alla slags odjur :-).

Kram Katarzyna

2009-12-06 @ 13:40:09
Postat av: Trille

Vad härligt det låter att sitta på stranden och kolla på surfarna!:) Skönt att du klarat dig från större problem och så. Är så avundsjuk på dig, för här är det så mörkt och segt och blött.. Men någon gång ska man väl också få komma dit.:)

Ha det så bra! enjoy life!

Kram!!

2009-12-06 @ 14:44:05
Postat av: Jens

2009-12-08 @ 16:08:12
Postat av: Jens

En god järnring? Ja herregud, Katarzyna...

2009-12-09 @ 00:23:15
Postat av: Bill

Tjena Freja, låter som du njuter i fulla drag!

På tal om det där med surfing kan du ju alltid dra till Hawaii, där är vågorna 15 meter nu :S Surfare flockas som djur där, finns säkert någon som kan lära dig ! ;)



Ha de bäst och surfa lite för mig med!

2009-12-09 @ 19:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0