Xie Xie

Tack for alla kommentarer, de varmer verkligen :)

Idag ar det dags for att byta miljo. Ska ta mig till Leo Hostel, antagligen bara ha en lugn dag. Det ar nastan sa att jag far daligt samvete av att inte gora nagot - man missar ju massa saker att gora! Men i vilket fall kommer jag missa massor av grejer i den har stan, den ar ju sa stor. Vet ni att Peking har fler invanare an hela Sverige?
Rusningstrafiken i tunnelbanan ar g.a.l.e.n.

Kevin och Jay har varit jatteschyssta mot mig. Vi har kakat & druckit en del spannande saker vill jag lova - vad sags om fiskhuvud, asna, al & beijou (kinesiskt vin)? Ska prova groda nagon dag ocksa (bullfrog hotpot).
Hur som helst, grabbarna har ju sina jobb pa dagarna.
Pa alla turistgrejer jag har varit pa ar det inte latt att hitta sallskap. Nastan alla turister ar ju kineser!

Har avverkat en del "masten" i Peking - Forbjudna staden, Himlens Tempel, hutongerna runt Houhai, Olympiska stadion, Lamatemplet...
Fenomenet med att folk vill ta kort pa mig togs till en helt ny niva igar nar jag var i Himlens Tempel.
Nar en tjej fragade sa jag "Ok", och vi stallde upp oss framfor kameran. Sedan kom en guidegrupp forbi. Jag skojar inte, de stannade allihop! Sakert 20 pers drog fram sina kameror, och ville turas om att sta bredvid mig. Jag holl pa att do av skratt.
Till slut skrattade allihop, aven fast vi inte kunde samma sprak.
Sjukt roligt, och valdigt knappt.

Kevin forklarade detta fenomen lite for mig. Det uppenbara ar forstas att jag ar blond. Men tydligen har jag en del asiatiska drag, vilket gor mig till en sorts mix av ideal som gar hem har.
Stirrfenomenet fortsatter det med. Jag har borjat med en lek jag kallar "stirra langst". En del kineser blir lite forlagna och tittar bort, andra fortsatter helt ogenerat, speciellt de aldre. Creepy!

Det har varit en bra upplevelse att bo hos Kevin. Vi har haft en hel del intressanta diskussioner om kinesisk kultur och attityd bland folket... Visste ni tex att det inte finns psykologer har? (Tess o David, har finns sakert grova pengar att tjana).

Och om ni undrar varfor jag inte har varit inne pa facebook finns det en valdigt enkel forklaring - det gar inte. Den ar censurerad, tillsammans med youtube m.m.

Forresten, det ar KALLT har! Det har snoat och varit minusgrader. Tidig vinter tydligen. Jag var tvungen att springa till en marknad och kopa mig mossa och vantar, det funkade helt enkelt inte utan.
Idag ar det varmare dock. Hela 10 grader.

Nej nu far jag rora pa hacken.
Tjolahopp!

Kommentarer
Postat av: Tess

Gött att höra mer från dig! Hähä, fint då vet jag vart jag ska satsa in karriär nånstans. Egen mottagning i centrala Peking kanske? ;) David kan ju få vara med på ett hörn han också.



Hur långt har du kvar innan du åker vidare nu då? några dar?

Puss

2009-11-03 @ 09:39:13
Postat av: lykke

HAHA, jag säger ju att du är en lite kinesig:D

coolt!

2009-11-03 @ 17:31:57
URL: http://lykkevendelamichaela.blogg.se/
Postat av: Felix

haha :D Kinesen! får hoppas att du drar dig ner mot värmen snart!

2009-11-03 @ 23:07:18
Postat av: Bro' Jens

Ja du hör ju, Lykke hade rätt hela tiden!

Klä ut dig i kineskläder och en sån där rishatt.

Så lägger du upp den här på bloggen!

Hur smakade fiskhuvudet? Fick kväljningar när jag läste...

Kram till kinesen!

Vart ska du kinesa efter Leo Hostel? :)

J

2009-11-04 @ 10:15:58
URL: http://www.g2bluegrassband.com
Postat av: Evelyn

Ha, ha!!

Vilka galna grejer du har fått vara med om, det går ju inte att hålla sig för skratt!!:D

Fiskhuvud? Blähä... Groda? Usch, usch!! Men det är bra att testa nya grejer, om man vill! Jag hade dock inte viljat testa det! Men du e modig, du!!;)



Ha d nu fortsatt gott!

Kram, kram...:)

2009-11-04 @ 13:33:42
Postat av: Anonym

Så roligt att läsa om dina äventyr freja:) en bra paus i mattepluggandet här hemma i regniga Götegorg. Modig du är som smakar på all den där maten, men man vet ju inte om man inte tycker om något för än man smakat ;) Ta hand om dig!

Miss ya!

Kramar

2009-11-04 @ 22:52:42
Postat av: Julia

oj, nu glömmde jag skriva att vem de var från... Julia Sandén :P

2009-11-04 @ 22:54:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0