B.A.L.I

Sa himla, himla underbart. Ar sa sjukt glad over att vara i sydostasien. ANTLIGEN.
Kultur!

Lite snabbresume av senaste tiden: fodelsedagen firades med att aka till Litchfield National Park. Sag hoppande krokodiler och badade i vattenfall. Pa kvallen gick jag och 2 andra tjejer som jag motte pa NP-turen och kakade middag. Barramundi, en fisk som Aussisarna verkar ganska stolta over. Det var gott, smakade som... torsk.

Befinner mig nu i Ubud, en liten stad i 'bergen' har pa Bali. Valdigt vacker liten stad, men samtidigt hektisk. Stallet ar ansett som Balis kulturella medelpunkt. Det kryllar av vasterlanningar som har trottnat pa livet hemma och spenderar tiden har med att meditera och gora yoga istallet.

Jag har gjort massor under de dagar jag har varit har.
Kande for att skamma bort mig sjalv, sa jag har spenderat lite pengar pa att springa pa spa (det ar minst 40 olika spa-stallen i denna stad). Har klippt mig, fatt ansiktsbehandling och pedikyr (behovdes efter allt promenerande).
Har ocksa tagit en balinesisk matlagningskurs, cyklat genom risfalt, sett traditionell 'Legong' dans, shoppat lite...
Far nog lugna ner mig en smula!

Har delat rum med Verena, en valdigt trevlig tysk tjej jag traffade pa matlagningskursen. Vi hyrde en moped igar och tog oss till the 'Elephant Cave', en gammal hinduisk grotta/tempel.

Vad mer?
Spontana reaktioner av Bali - det ar sa vackert har. Tropiskt, gront, blommor och risfalt overallt... Folket ar valdigt trevliga nar de inte forsoker fa dig att kopa nagot. Igar fick jag och Verena varsin cocos-muffin och mangosteen (riktigt god frukt!), av familjen vi bor hos. Vi delar en bungalow pa deras bakgard. Tre ganger om dagen utfor de en de dagliga ceremonierna, och ger sma offergavor.
Visste ni att Bali ar Hinduiskt?
Resten av Indonesien ar till storsta delen muslimskt (varldens storsta muslimska befolkning, kann pa den). Resten ar Hindu, Katolskt och sedan mindre religioner som ar mer naturalistiska. (Horde bland annat att det finns kannibaler pa kalimantan...)

Imorgon bar det av till Nusa Lebongan, en liten sydost om Bali. Sol och strander! Tar mig dit med Lynn, en hollandsk tjej som ar i bungalowen bredvid for tillfallet. Hon ar ganska skojit och intressant. De 3 senaste manaderna spenderade hon i Malaysia pa ett meditationscenter. Hennes rost ar hes, for hon spenderade storsta delen av de 3 manaderna utan att prata :)

Nu ska jag ta och kopa mig nagot litet att ata :)
Ha det sa bra allihop!

/Freja

Kommentarer
Postat av: Patrik Karlsson

Aaa! Man blir sjukt taggad på att sticka iväg när man läser bloggen.. :) Härligt! Just sydostasien verkar ballast; fascinerande kultur, har planer på att dra en sväng dit inom en inte allt för sen framtid.. rock on!!



Allt gott! Kram Patrik

2010-04-12 @ 19:00:24
Postat av: Jens

fasen vad gött det låter...

ta med en mangosteen hem till mig :)

har du testat yoga?

kram J

2010-04-13 @ 17:14:55
URL: http://www.g2bluegrassband.com
Postat av: Veronica

Kul med lite update!

Häftigt med matlagningskurs, när du kommer hem så får du lära mig lite:)

Och äntligen så har du unnat dig lite lyx...det var på tiden min vän ;)

Ha de super.. keep the updates coming!

Puss



2010-04-15 @ 10:25:04
Postat av: Gulliver

Låter gött det! Bra att du unnar dig lite :) Mangosteen=mango+sten? Mango med äpple-konsistens kanske? xD

Kram! :)

2010-04-15 @ 19:33:59
Postat av: Hannapanna

Gott med lite lyx, åja!

Matlagningskunskapsutbyteskväll i sommar. ALLA ÄR VÄLKOMNA, så länge man har 1 udda recept :P



Headhunters så kallade. Kannibalerna alltså. Vi åker ju över till Kalimantan imon. Vi har funderat på att försöka träffa någon som kan visa oss till stammarna.. och hoppas på att de inte är hungriga :O

Nä men de äter faktiskt inte vem som helst om jag fattat rätt. Minns inte hur det var nu men ska kolla upp det.

PUSS påre

2010-04-20 @ 10:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0